การพัฒนาตัวชี้วัดการจราจรติดขัดสำหรับประเทศไทย
Development of Traffic Congestion Indicator in Thailand

เกษม ชูจารุกุล
Kasem Choocharukul

   
บทคัดย่อ

แม้จะเป็นที่ทราบกันดีว่าในปัจจุบันการแก้ปัญหาการจราจรติดขัดเป็นนโยบายหลักของรัฐ และเป็นสิ่งที่จะต้องดำเนินการแก้ไขอย่างเร่งด่วน แต่อย่างไรก็ตาม การนิยามคำจำกัดความของการจราจรติดขัดในประเทศไทยยังไม่มีความชัดเจน และไม่ได้สะท้อนถึงสภาพการจราจรที่แท้จริง อีกทั้งยังไม่มีหน่วยงานหลักที่จะทำหน้าที่เป็นผู้กำหนดเกณฑ์มาตรฐาน ทำให้เป็นการยากที่จะประเมินถึงสถานการณ์และแนวโน้มของปัญหา การศึกษาพัฒนาดัชนีชี้วัดการจราจรติดขัดอย่างเป็นระบบจึงเป็นแนวทางที่สำคัญประการหนึ่งในการแก้ปัญหาดังกล่าว บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อรวบรวมและวิเคราะห์ตัวชี้วัดการจราจรติดขัดที่ใช้ในต่างประเทศ รวมทั้งแสดงถึงสถานภาพในปัจจุบันของประเทศไทยโดยเฉพาะอย่างยิ่งการใช้ตัวชี้วัดการจราจรติดขัดต่าง ๆ ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยนำเสนอให้เห็นถึงปัญหาและอุปสรรคของการใช้ตัวชี้วัดที่เป็นอยู่ และเสนอแนะแนวทางการประยุกต์ใช้ตัวชี้วัดการจราจรติดขัดที่เหมาะสมกับประเทศไทย จากการวิเคราะห์พบว่าในระยะยาวแล้วภาครัฐจะต้องริเริ่มทำการศึกษาและพัฒนาดัชนีชี้วัดอย่างเป็นระบบขึ้นเอง และนำมาบังคับใช้ในแต่ละหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับการจัดเก็บข้อมูลจราจรเพื่อให้ได้ข้อมูลที่สอดคล้องกัน

คำสำคัญ: ตัวชี้วัดการจราจรติดขัด, ปัญหาการจราจรติดขัด

กลับสู่หน้ารวมบทความ

   
   


ABSTRACT

Despite the commonly known fact that solving chronic traffic congestion problem is currently considered a critical issue and must be promptly taken into action, the definition of congestion in Thailand is still unclear and does not precisely reflect actual traffic conditions.  In addition, no organization has taken the lead role in setting up the standards, hence making the traffic congestion confound and difficult to be evaluated. The solution to the aforementioned problem could be an initiative systematic effort to develop traffic congestion indicators. This paper aims to illustrate several congestion indicators used elsewhere, as well as present the status quo of congestion indicators in Thailand, especially those being employed in Bangkok and surrounding areas. Key problems and difficulties are discussed, along with suggestions on how to propose traffic congestion indicators that are suited for Thailand. It is suggested that in the long run, government needs to initiate a full-fledged study in order to develop a system-wide congestion index and consistently implement the developed indicator.

KEYWORDS: Congestion Indicator, Traffic congestion

Back to List of Papers

   
  © Copyright 2008, K. Choocharukul, Last Updated: June 26, 2004 .