ทัศนคติและการยอมรับของผู้เดินทางต่อมาตรการค่าใบอนุญาต เข้าพื้นที่กรุงเทพมหานคร

Travelers’ Attitude and Acceptability on Introducing Area Licensing Scheme in Bangkok

   

ธิษัณย์  พฤทธิพงษ์, สรวิศ นฤปิติ และ เกษม ชูจารุกุล
Thisan Pruttiphong, Sorawit Narupiti and Kasem Choocharukul

   
   
บทคัดย่อ

มาตรการค่าใบอนุญาตเข้าพื้นที่ถูกนำมาใช้เพื่อแก้ปัญหาการจราจรติดขัดในหลายประเทศ และเป็นมาตรการหนึ่งในแผนหลักด้านขนส่งและจราจรสำหรับแก้ปัญหาการจราจรติดขัดของกรุงเทพมหานครในอนาคต การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจถึงการรับรู้ปัญหาจราจร ทัศนคติ การยอมรับ และเจตนาเชิงพฤติกรรมที่มีต่อมาตรการ การวิจัยกำหนดพื้นที่ศึกษาในเขตบางรักโดยสอบถามผู้เดินทางจำนวน 909 คน จากการวิเคราะห์ทางสถิติได้ผลว่า ในปัจจุบันผู้เดินทางรับรู้ปัญหามลพิษทางอากาศในสัดส่วนที่มากที่สุดทั้งในมุมมองต่อตนเองและสังคม และเป็นที่น่าแปลกใจว่าผู้เดินทางกว่าร้อยละ 53 มีทัศนคติที่เห็นด้วยต่อการจำกัดการใช้รถยนต์ แต่อย่างไรก็ดีผู้ใช้รถยนต์ส่วนบุคคลถึงร้อยละ 66 ก็ยังคิดว่าเป็นการยากที่จะลดการใช้รถยนต์ลง แต่หลังจากการนำเสนอมาตรการแล้วผลที่ได้พบว่าผู้เดินทางให้การยอมรับในมาตรการมากพอสมควร โดยกลุ่มผู้ใช้ระบบขนส่งสาธารณะจะยอมรับมากกว่ากลุ่มอื่น นอกจากนั้นผู้ใช้รถยนต์ส่วนบุคคลยังตั้งใจที่จะลดการใช้รถยนต์ แล้วเปลี่ยนไปใช้ระบบขนส่งสาธารณะหรือใช้การจอดแล้วจรมากยิ่งขึ้น

กลับสู่หน้ารวมบทความ

   
   

ABSTRACT

Area Licensing Scheme (ALS) has been recently considered one of the key congestion pricing measures in many cities, and the scheme is also being investigated for future implementation in Bangkok. This research aims to investigate travelers’ problem perception, attitude, acceptability and behavioral intention of the measure. Bang-Rak district was chosen as the focus of the present study and 909 travelers were interviewed. Applying statistical analysis methods, it was found that air pollution problem was ranked the highest in terms of the current problems found in the area for both social and personal perspectives. Surprisingly, more than 53% of public responses revealed a positive attitude towards a concept of limiting automobile use in the area; however, up to 66% of automobile users perceived difficulty when asked to reduce their car trips. After introducing ALS, most of the respondents, especially public transport user, rather accepted the ALS and intended to avoid driving in the area when the scheme becomes active, and they intended to use the available public transport or park-and-ride facility more frequently.

KEYWORDS: Area Licensing Scheme, Road Pricing, Attitude, Acceptability

Back to List of Papers

   
  © Copyright 2008, K. Choocharukul, Last Updated: June 26, 2004 .