การประยุกต์ใช้ข้อมูลแบบ Stated Preference ในการวิเคราะห์ปัจจัยในการเปลี่ยนมาใช้ก๊าซธรรมชาติ ของผู้ประกอบการขนส่ง

Application of Stated Preference Data in The Analysis of Factors Influencing NGV Conversion Decisions of Transport Operators

   

เกษม ชูจารุกุล, มาโนช โลหเตปานนท์ และ วิษารัช สัญญาลักษณ์ฤาชัย
Kasem Choocharukul, Manoj Lohatepanont and Visarat Sunyaluckluechai

   
   
บทคัดย่อ

บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่สำคัญของผู้ประกอบการขนส่งในการเปลี่ยนมาใช้ก๊าซธรรมชาติ ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาได้จากการสัมภาษณ์ ผู้ประกอบการขนส่งในเขตภาคตะวันออกของประเทศไทยในปีพ.ศ. 2548 โดยพิจารณาถึงความต้องการใช้ก๊าซธรรมชาติ ณ ระดับราคาน้ำมันและค่าใช้จ่ายต่างๆ โดยอาศัยข้อมูลแบบ Stated Preference ที่ได้จากการสำรวจ และทำการวิเคราะห์ด้วยแบบจำลองแบบโลจิตทวินาม ผลที่ได้จากการวิเคราะห์ครั้งนี้พบว่า ค่าความน่าจะเป็นที่ผู้ประกอบการจะเลือกใช้ก๊าซธรรมชาติจะลดลงเมื่อราคาค่าติดตั้งมีค่าสูงขึ้น และเมื่อต้นทุนที่สามารถประหยัดได้มีค่าลดลง โดยเมื่อต้นทุนที่ประหยัดได้มีค่าเท่ากับ 1 บาทต่อกิโลเมตร ผู้ประกอบการส่วนใหญ่จะไม่เลือกที่จะใช้ก๊าซธรรมชาติ ไม่ว่าราคาค่าติดตั้งจะอยู่ที่ระดับใด และเมื่อต้นทุนที่ประหยัดได้มีค่าเท่ากับ 1.5 บาทต่อกิโลเมตร ผู้ประกอบการร้อยละ 70 เลือกที่จะเปลี่ยนมาใช้ก๊าซธรรมชาติ ภายใต้ราคาค่าติดตั้ง 100,000 บาท ผลจากการศึกษาจะช่วยให้ทราบถึงปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการ ซึ่งเป็นประโยชน์ในการกำหนดนโยบายด้านพลังงานทดแทนของประเทศต่อไป

คำสำคัญ: โลจิสติกส์, ก๊าซธรรมชาติสำหรับยานยนต์ (NGV), Stated Preference

กลับสู่หน้ารวมบทความ

   
   

ABSTRACT

The objective of this article is to study potential factors that can influence transport operators to use natural gas. The data used in the present study was obtained by means of questionnaire survey of transport operators in the eastern region of Thailand during 2005. The present study considers the demand for natural gas at different levels of gas price and other costs. Applying stated preference technique and binary logit model, it was found that the probability that a transport operator would choose natural gas decreases when the installation cost of natural gas equipment is higher and when the savings are lower. Specifically, at the saving level of 1 Baht/kilometer, the majority of transport operators would decide not to convert for natural gas. When the savings were 1.5 Baht/kilometer, approximately 70 percent of transport operators would shift for natural gas, under a condition that the installation cost was 100,000 Baht. Results from the present study are hoped to be helpful in setting policies related to energy consumption in the future.

KEYWORDS: Logistics, Natural Gas for Vehicles (NGV), Stated Preference

Back to List of Papers

   
  © Copyright 2008, K. Choocharukul, Last Updated: June 26, 2004 .