แบบจำลองการคาดการณ์อุบัติเหตุ สำหรับทางหลวงสายรองในประเทศไทย
Accident Prediction Models for Minor Arterials in Thailand

เกษม ชูจารุกุล
Kasem Choocharukul

   
บทคัดย่อ

ในประเทศไทยมีงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับอุบัติเหตุทางถนนค่อนข้างมาก แต่การประยุกต์ใช้แบบจำลองทางสถิติ เพื่อให้ทราบถึงปัจจัยด้านวิศวกรรมการทางที่ส่งผลกระทบต่ออุบัติเหตุทางถนนยังไม่เป็นที่แพร่หลายมากนัก บทความนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อแสดงตัวอย่างการพัฒนาแบบจำลองการคาดการณ์อุบัติเหตุ สำหรับทางหลวงสายรองในประเทศไทย โดยอาศัยข้อมูลจากฐานข้อมูลสถิติอุบัติเหตุในรอบ 3 ปีตั้งแต่ปีพ.ศ. 2546 ถึง 2548 บนทางหลวงหมายเลขสี่หลักทั้งประเทศที่อยู่ในความรับผิดชอบของกรมทางหลวง ประกอบกับฐานข้อมูลด้านการจราจรและลักษณะเรขาคณิตของแต่ละช่วงสายทาง ในการศึกษานี้ได้ประยุกต์ใช้แบบจำลองแบบปัวซอง และแบบจำลองแบบทวินามลบเพื่อคาดการณ์จำนวนอุบัติเหตุที่จะเกิดขึ้นในแต่ละช่วงสายทาง ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลอุบัติเหตุทั้งสิ้น 9,119 ครั้งบน 1,625 ช่วงสายทาง ทำให้ทราบถึงผลกระทบของปัจจัยด้านเรขาคณิตของถนน และปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการจราจรที่จะมีต่อความถี่ในการเกิดอุบัติเหตุ อันจะเป็นประโยชน์ในการแก้ไขปัญหาอุบัติเหตุทางถนนให้ถูกต้องต่อไป

กลับสู่หน้ารวมบทความ

   
   


ABSTRACT

There have been many studies on road accidents in Thailand; however, statistical models to identify highway engineering factors that affect road accident frequencies has not been widely applied. The main purpose of this article is to demonstrate accident prediction modeling for minor arterials in Thailand. The 3-year accident database of 4-digit highways under the jurisdiction of the Department of Highways was used for the analysis, along with related traffic and road geometry database. In this study, the Poisson and Negative Binomial models were applied in order to predict the accident frequency on highway sections. The analysis results of 9,119 road accident records on 1,625 road sections reveal the effects of road geometries and related traffic factors on the accident frequency, which would subsequently benefit in solving road accident problems.

KEYWORDS: Congestion Indicator, Traffic congestion

Back to List of Papers

   
  © Copyright 2008, K. Choocharukul, Last Updated: June 26, 2004 .