Department of English

Faculty of Arts, Chulalongkorn University


2202124  Introduction to Translation

 

Nonfiction (English-Thai) #3 Discussion

The translations given on this page are neither comprehensive nor definitive.  They are here to give you an idea of the range of possibilities and to spark discussion.  Suggestions and comments are welcome.

 

แบบฝึกหัดที่ 3

จงแปลสารคดีต่อไปนี้เป็นภาษาไทย

 

3.  The present-day supermarket is a product of the depression of the 1930s in the United States. The supermarket was initially designed to appeal to people with limited incomes by offering limited services and low-priced merchandise in an atmosphere with few comforts to customers. The basic philosophy of the earliest supermarket was to sell a high volume of fast-moving merchandise, primarily grocery items, at low prices.  The first supermarkets were located in large warehouse buildings where merchandise was displayed on wooden crates, lighting was often poor, and the building lacked air conditioning.  The present-day supermarket bears little resemblance to its forerunner. Modern supermarkets are large, specially designed buildings.  They are well lighted and air-conditioned, with free parking on their spacious parking lots.  Some supermarkets even feature piped-in music as a further appeal to customers. 

 

Translation 1

ซุปเปอร์มาร์เก็ตสมัยนี้เป็นผลมาจากช่วงเศรษฐกิจตกต่ำช่วงคริสตทศวรรษ 1930 ในสหรัฐอเมริกา  เดิมซุปเปอร์มาร์เก็ตนั้นสร้างขึ้นสำหรับกลุ่ม ผู้มีรายได้จำกัด โดยมีบริการที่จำกัดและสินค้าราคาต่ำ ในบรรยากาศที่เอื้อความสบายเพียงเล็กน้อยแก่ลูกค้า  ปรัชญาพื้นฐานของ ซุปเปอร์มาร์เก็ตยุคแรกเริ่มคือ ขายของที่มีความคล่องตัวสูงในปริมาณมากและในราคาที่ต่ำ  ส่วนใหญ่จะเป็นพวกของชำ  ซุปเปอร์มาร์เก็ตแห่ง แรกๆ จะอยู่ตามโกดังสินค้าขนาดใหญ่ สินค้าวางขายบนลังไม้  แสงน้อย และไม่มีเครื่องปรับอากาศ  ซุปเปอร์มาร์เก็ตในยุคปัจจุบันเปลี่ยนโฉม ไปจากยุคต้นมากทีเดียว  ซุปเปอร์มาร์เก็ตสมัยใหม่เป็นอาคารขนาดใหญ่ที่ออกแบบโดยเฉพาะ  มีแสงสว่างเพียงพอ มีการปรับอากาศ และมีที่จอดรถกว้างขวางไว้ให้จอดฟรี  บางแห่งยังมีเสียงเพลงเปิดเป็นการเอาใจลูกค้าเพิ่มอีกด้วย

   

Translation 2

ซุปเปอร์มาร์เก็ตในยุคปัจจุบันเป็นผลของช่วงเศรษฐกิจตกต่ำสมัย ค.ศ. 1930 ในสหรัฐอเมริกา  เดิมซุปเปอร์มาร์เก็ตนั้นสร้างขึ้นเพื่อสนอง ผู้มีรายได้จำกัดด้วยบริการที่จำกัดและสินค้าราคาต่ำ ในบรรยากาศที่เอื้อความสบายเพียงเล็กน้อยแก่ลูกค้า  ปรัชญาพื้นฐานของ ซุปเปอร์มาร์เก็ตยุคแรกสุดคือขายของที่มีความคล่องตัวสูงในปริมาณมากและด้วยราคาที่ต่ำ  ส่วนใหญ่จะเป็นพวกของชำ  ซุปเปอร์มาร์เก็ตแห่งแรกๆ จะอยู่ในโกดังสินค้าขนาดใหญ่ สินค้าวางขายบนลังไม้  แสงน้อย และไม่มีการปรับอากาศ  ซุปเปอร์มาร์เก็ตในยุคปัจจุบันเปลี่ยนโฉมไปจากยุคต้นมากทีเดียว  ซุปเปอร์มาร์เก็ตสมัยใหม่เป็นอาคารขนาดใหญ่ที่ออกแบบโดยเฉพาะ  มีแสงสว่างเพียงพอ มีการปรับอากาศ และมีที่จอดรถกว้างขวางไว้ให้จอดฟรี  บางแห่งยังมีเสียงเพลงเปิดเป็นการเอาใจลูกค้าเพิ่มอีกด้วย

 

Reference

 

 


 

Discussion

 


 

Vocabulary

 


 

Links

 

 

 

 


Home  |  Basic Translation  |  Translation Resources  |  English Help  


Last updated October 24, 2009